Wednesday, June 30, 2010

Sejuk yang penuh misteri..


"oit..bangun pegi kije.."
bebel gadis dari sg petani, rakan serumah aku..aku yang sedang berselimut dan merengkut macam udang baru lepas kene goreng terus celik....

"bilik aku dah pasang air cond ke?pehal sejuk gila nih?"..rungut aku dalam ati..sambil peluk bantal dan tarik selimut..

kalo dipikirkan balik..xde pulak aku mimpi aku main salji atau main-main same penguin dekat kutub selatan yang buat aku rase sejuk sampai ngilu tulang dibuatnye...aku tak terus bangun lepas pikir...aku kelip-kelip mata..buang taik mata...tengok jam..erm..hampir pukul 8..aku mengeliat sampai sakit tulang belikat..bace doa bangun tido..capai tuala dan menuju ke kamar kecil...



bukak kepala paip..tadah air dulu..kasik penuh..baru in nak mandi...sedang tunggu air penuh...aku mencangkung kat luar pintu kamar kecil dengan gaya berpeluk tubuh sambil tengok air paip mencurah ala-ala air terjun...

"sejuknya la haiiii", getus aku dalam hati...kat otak dah cube imagine tahap sejuk air tu macam peti ais kat kampung..kadang-kadang idea bangang datang hasut aku suruh tak payah mandi..gile..belom ade rekod atau sejarah dalam idop aku pegi kije tak mandi pagi..niat nak pecahkan rekod pon takde..

penuh je air 2 baldi..aku masuk dengan kaki kiri..diselangi doa masuk tandas...suhu air di ukur dengan cara masukkan tangan dalam air..

"pergh...buleh beku darah dalam badan aku nih", rungut aku...aku
kaget...diam..termenung...sambil otak berpikir dan berkata seorang diri...

"malam tadi...aku makan durian buleh tahan punye banyak..patut...kalo ikut logik akal aku yang bijaksana ni..makan durian badan jadi panas..tapi aku sejuk..takkan logik ni dah tak buleh digune pakai untuk tahun 2010 nih kot..", bebel aku lagi...



"malam tadi ujan kot..erm..kipas aku to the max kot malam tadi..ke..selimut aku Farah curi malam tadi..pagi tadi baru die bagi balik..bla..bla..bla.."..gile ligat otak aku pikir cari sebab kenape aku rase sejuk pagi nii....

"
PAPPPP...!!"..aku tepuk dahi..

"baju ngan tudung belom gosok la mangkuk!!", hadiah maki untuk diri sendiri..

dengan penuh berani aku mandi tanpa mengambil kira suhu air ketika itu...habis mandi tengok jam dah 8.30..lambat lagi aku arini...ni sume gara-gara "SEJUK" yang penuh misteri pagi ni..


p/s:bau cempedak dah semerbak bau satu umah..arini mesti rejeki aku makan cempedak goreng..hehe..

No comments: