Friday, September 3, 2010

Air mataku menitis...

Kadang-kadang kita tak hargai akan orang yang selalu dekat dengan kita...bile dia sudah tiada..menyesal pon tiada gunanya...itu lumrah menjadi manusia...air mataku menitis bila aku menonton iklan-iklan raya yang pernah ditayangkan dulu...iklan sekarang..belom sempat aku menonton..

Sudah genap 7 tahun aku dan keluarga menyambut Aidilfitri tanpa abah...dulu..tahun pertama dan kedua setelah pemergian abah, bila dengar saja takbir raya, bergenang air mataku..andai tidak mampu kutahan..aku masuk bilk dan kunci...aku tidak mahu bonda lihat ...

dulu..sudah menjadi kebiasaan..aku akan bukakan stokin untuk abah bile die pulang dari kerja..aku juga selalu yang tolong picitkan kaki abah...satu hari, aku mintak upah 50 sen untuk membeli jajan..5 sen saja yang dihulurkan...aku tak ambil..aku berlalu dengan muka sedih..dan kononnya mintak dipujuk abah...tapi hampa..abah buat tak tahu...dan sejak itu..tidak lagi aku urut kaki abah..itu sebagai tanda protes..

abah bukan seorang pemujuk...dia juga bukan seorang pemarah...itu lebih kepada sifat bonda aku..aku merajuk dengan abah...tidak bertegur sapa..biasanya aku makan di sebelah abah..tapi tidak lepas itu...aku tak mau makan sebelah abah...pada satu malam....abah bawak pulang buah durian...aku yang dalam bilik berlari keluar untuk mengunyah durian...abah berkata.."Makan durian lebih elok dari makan jajan. Suke tak?"...aku angguk gembira...sejak tu...aku dah tak mintak 50 sen dari abah...aku mintak durian...lagipon...dulu musim durian jek dapat kunyah..tak macam sekarang...tiap-tiap hari pon buleh kunyah durian..hehe..

aku sangat rindu abahhh...Al-Fatihah



setelah pemergian abah...aku cuma ada bonda...apa yang aku dah buat, hendak buat dan bakal dibuat pasti aku tanye pendapat bonda..bonda adalah yang pertama...untuk berhenti kerja dan sambung mengambil master juga aku tanye pendapat bonda...aku percaya yang restu bonda perlu ada untuk aku berjaya...

dulu ketika aku di asrama..setiap kali nak pulang..aku pasti telefon bonda dulu..sekolah sukan kadang-kadang cutinye pelik sedikit..kadang-kadang, cuti pon tak dapat balik..sebab ade pertandingan itu la...pertandingan ini la...

ape yang aku perasan...setiap kali aku balik...pasti ade menu idaman hati..asam pedas ayam....pergh....mantop bonda punya asam pedas ayam...hihi..dan bile raye..bonda la yang paling sebok ngalahkan menteri besar...anak cucu nak balik raya la katakan...hihi




aku dulu suke nonton McGyver..aku dan abang tak pernah terlepas..pernah satu hari..aku dan abang pulak yang nak jadik McGyver..korang pnah main tak yang bakar surat khabar...nanti surat khabar tu terbang ke atas perlahan-lahan ala-ala macam belon panas...haa...tu la..jadi tau kitorg buat...gila kau tak jadi...tapi tu lah...bila dah namenya api...yang aku umo 5 tahun..abang aku 10 tahun..tak ke sawan bila mak aku nampak...maka...di balun la kami dengan getah paip kaler oren tu...hehe..tapi kami seronok..ingat nanti malam raya nak soh abang aku buat lagi la...main mercun bahaya...hehe..



jika korang masih ada ibu dan ayah....dahulukan la mereka..aku pernah dengar dan terbaca

"Ibu Bapa buleh jaga10 orang anak sampai anak-anaknya berjaya...tapi belum tentu 10 orang anak buleh jaga 1 Ibu dan 1 Bapa"

untuk kaum lelaki khasnya...yang sayang sangat dan dengar sangat cakap isteri ingatlah..

"Kau buleh berkahwin dengan 4 isteri dalam satu masa...malah buleh ditukar ganti...tapi ingatlah..Ibu hanya SATU...Bapa hanya SATU...dan tidak buleh ditukar ganti"

Amalkanlah doa ini:

“Ya Allah, Tuhan yang Maha Menguasai ke atas tiap-tiap sesuatu, Tuhan yang Maha Mengaturkan segala kehidupan dan kematian, Tuhan yang Maha Mengaturkan segala ketentuan, aku memohon kepadaMu ya Allah, agar aku diberikan kelapangan masa untuk bersama ibu bapa ku ketika mereka berada di saat-saat akhir kehidupan mereka, agar aku dapat menatap wajah mereka buat kali terakhir, agar aku dapat hilangkan rasa rindukan setelah pemergian yang tidak akan kembalinya lagi mereka ke sisi ku ya Allah. Agar aku dapat berasa lapang dada dengan pemergian mereka ya Allah, agar aku dapat mengajar mereka mengEsakan diriMu ya Allah. Ya Allah, Tuhan yang Maha Mengetahui walaupun sesaat ke hadapan, Tuhan yang Maha Berkuasa segala apa yang ada di langit, di bumi dan segala isinya, Tuhan yang berfirman bahawa Pohonlah
kepada Allah, nescaya Allah makbulkan setiap permohonan. Ameen.”

p/s: hari Jumaat..post kene ilmiah sikit..hehe

No comments: