Thursday, September 2, 2010

bila aku jadi 'JAGA' peperiksaan..

*entry ini aku bebel agak panjang..


"Jot, nanti ari Rabu malam awak tolong saye jage exam boleh?", pensyarah dari Johor berbicara dari belakang...
"InsyaAllah", aku balas sambil senyum tersimpul mati..

Dialog kat atas tu berlaku minggu lepas..semalam ari ape?Rabu kan?haa...semalam la aku jaga exam..subjek Database System...ini kali pertama aku jaga exam..kalo masa kecik-kecik..tugas jaga-menjaga memang bidang aku la kan...sebab aku dulu pengawas sekolah..so..bile cikgu cikgi ade mesyuarat jek..serta merta jawatan JAGA dekat kelas-kelas aku sandang tanpa banyak bunyik....mahap..aku meyimpang..

sambung balik...exam bermula pukul 8.30 malam waktu Malaysia..sekarang kan bulan puase..kawasan Selangor ni pukul 7.21 malam baru berbuka..tambah pula semalam berbuka puasa di kawasan kejiranan...jenis makanan punyelah banyak..buah-buahannya lagi...yang makanan cucuk-cucuk lain..makanan gaya Itali lain...pergh...mau perut tak rase tamak nak jamah sume makanan...sebab tu takde gambar untuk sesi buka pose semalam...maap la ye..hehe..punye seronok mengunyah sampai lupe nak snap gambor..oh..aku menyimpang lagi..

sudah siap kunyah dan telan makanan dan minuman yang dihidang...jam dah pukul 8..aku mintak undur diri...balik rumah dan solat...lalu merempit ke library..masa tengah siap-siap..pensyarah dari Johor dah telepon tanye lokasi aku dimana.. aku sampai jek...budak-budak belom tulis mula lagi....aku mula buat muka serius..memang tidak la muka aku nak serius tetiba...walhal,aku senyum sampai ke telinga..macam YB datang lawat orang kampung..tak ke riang muka beliau...

ingat tak meja jiran aku yang cantek lagi tersusun rapi? kalo tak ingat..klik SINI~baju fink tu la tuannya..hihi

Antara situasi-situasi ketika exam:

Pertama:
nampak tak sweater itam yang bergayut kat kerusi tuh?haa...itu sweater aku..jangan gatal nak curik...sia-sia dapat sepakan padu keluaran tempatan...hehe...ok sambung...situasi ini bermula bila aku letak punggong di kerusi tersebut sejurus jek pensyarah dari Johor cakap "You may start now"..
aku duduk..rileks...usha-usha bebudak ni usaha nak menjawab....tetiba ade orang sentuh bahu aku dan berkata..
"Where is your question paper?"

Gulppp...tu jek mampu aku buat untuk saat pertama..

Saat kedua aku dah mule yakin nak jawab.."I am invigilator"...

"ooooohhh...sorry..sorry...", tambah beliau..aku senyum sambil angguk..

"It's ok"...pergh..aku speaking..

aku palingkan kepala tengok pensyarah dari Johor..beliau gelakkan aku...~cett..

Kedua:

Dari belakang...aku nampak dua gadis sunti tengah rancak bincang jawapan.. aku langkah ke tempat mereka dengan penuh hati-hati..aku btolkan kedudukan tekak dan aku.. "Hmmmmmmm...hmmmmmmmmm...",sikit punye panjang aku berdehem... macam tikus itu dua budak senyap sepi... kehkehkehkehkehkeh...aku gelak dalam ati...

Ketiga:

Tengah aku dok bohsan menunggu masa abis...aku tengok dan perhati cara pemakaian dorang nih...baik laki atau pompuan...aku tak pilih kasih...aku bagi adil...tapi banyak-banyak..satu jek tarik perhatian aku...kasut seorang gadis kecil...sempat aku snap gambar buat kenangan...amacam?siap pakai seluar tight...ooo..orang sekarang dah tak panggil seluar tight...panggil legging..ntah iya ntah tidak ejaan nye..aku hentam...tapi korang paham kan?korang kan bijak...hihi..haa...nampak kasutnye..?amacam?

Keempat:

Ada seorang budak laki angkat tangan...sikit punye tinggi die punye angkat...aku pergi kat tempat die...gaya dialog aku reka baru..aku manusia sopan...ubah gaya hanya untuk lebih mesra...chewah..
A untuk aku dan L untuk budak itu

A: Haaaa....ape kau nak?
L: Nak pegi toilet
A: Tak buleh...jawab dulu..nanti dah abes ko nak pegi The Mines pon aku tak kesah...haha... takdelah..tunggu jap...ade sorang dah pegi.. tunggu die balik..
L: Okep..hehe

Setelah budak yang ditunggu dah balik..aku nampak budak depan pulak dah pegi dulu...aku pegi jumpe budak yang angkat tangan tuh..

A: Tunggu jap...ade seorang lagi dah pergi..
L: Haaaa?Alamakkkkk...

Masa die cakap alamak tu aku nampak tangan die kat perot..tengok memek muke die, aku tau najis die dah di ujung punggung..aku tak sampai ati...

A: Pergilah ko...kesian plak aku tengok...

Kemain riang lagi die menuju ke toilet..
Kesian..malang memang tak berbau..tidak seperti kentut..

Kelima:

Mata aku buleh tahan hebatnye..telinga pon taknak kalah die punye hebat..aku dengar orang bisik-bisik mesra...aku toleh..Sah...tengah mesra kongsi jawapan ye...siap la ko nanti....aku jalan lincah kat tempat dorang....

PANNNGGGGGGG!!!!!!!!!!!!...


dua-dua makhluk tu aku lempang....pastuh aku blah....



p/s:yang kelima ni aku tipu...hahahaha...jangan mara haaa...







No comments: