Thursday, July 29, 2010

terlalu mengikut watak..

angin sepoi-sepoi meniup ke arah aku...aku depangkan tangan...kepala di dongakkan..langit biru dan kepulan awan dijadikan tatapan...aku menarik nafas panjang..telinga fokus menghayati deruan dan desiran ombak ...otak menyampaikan mesej pada badan untuk rileks..

"nikmat...kita patut menghargai alam ini..perlu menjaga sebaik-baiknya", nasihat aku untuk aku...(dah aku sorang-sorang)

aku teruskan perjalanan di tepi pantai...berkaki ayam..menikmati kehalusan pasir kurniaan Ilahi...pergi ke gigi air...membasahkan kaki..kemudian membongkok seperti bermain hoki... mencari siput untuk dibuat kawan...jalan seorang diri buleh buat kite alami kebohsanan...

maka berjumpa la aku dengan seekor siput..siput bukan sebarang siput..siput ini tidak sepopular si siput babi..toksah datang tepi pantai pon dah buleh jumpe...ape tah lagi siput kesukaan ramai..si siput sedut...yang selalu di masak lemak cili api..pegi pasar dah buleh dapat berkilo kilo..

si siput babi

si siput sedut

namenye siput kerucut...umonye lagi sebulan genap setahun...masih anak kecil..kasihan..ibu dan bapanya di culik manusia untuk dijadikan kraftangan...ahhh...manusia...kalo bintang buleh di capai..aku yakin bintang juga akan diculik dijadikan hiasan...


si siput kerucut

mangsa yang diculik

agak lame aku berbual dengan si siput kerucut...aku sememangnye pendengar yang baik..dengarlah aku akan keluhan si kerucut..ahhh....ya..betol...laut perlu dipastikan kebersihannya..barulah semua penduduk laut dapat hidup dengan gembiranya...dengan ini..aku Puteri Duyung Akudakata berikrar dan berjanji untuk mempertahankan kebajikan laut-laut di dunia demi untuk kesejahteraan rakyat-rakyat laut sejagat...

p/s:kadang-kadang otak ni berpikir tak patut...terlalu mengikut watak cerita duyung la ni kot...alahaiiii...ooo..sudah pukul 2 pagi ghupenye..


sumber gambar: dari pakcik google..

No comments: