Tuesday, December 21, 2010

22 jam..

pengumuman!!..post kali ini adalah post terpanjang untuk 2010..

Jumaat lepas gua dapat call dari akak gua yang paling tua...along..gua panggil die along..along gua bgtau gua nenek kami sakit tenat kat sepital segamat sana...jantung gua turun naik...berdebor..sepanjang gua idop..nenek gua yang bernama Aminah nie jeklah yang gua penah nampak depan mata..atuk nenek yang lain takde jodoh gua nak manje-manje..


along gua call gua pukul 6.30 pagi camtu la...baru lepas solat subuh kot gamaknye..gua terus lincah sms supervisor gua...inpom yang gua takleh nak punch card arinih..ada emergency...supervisor gua baik...cantik plak tuh...suka pakai kasut crocs...sempoi jek..umo baya akak gua yang no 3..dah berkawan lama dengan pensyarah dari Balakong...

dah dapat izin dari supervisor, gua terus kemas-kemas baju sumbat dalam beg Reebok gua warne itam...gua mintak tolong
osmate gua antorkan gua ke stesen komuter serdang...along gua tunggu gua kat hentian bas Bahau..sebab umah along gua kat sana.. gua naik komuter....

gua pon tak tau sejak bila komuter ni ade buat sistem shuttle..menyusahkan..gua ingat komuter tuh terus ke seremban..tapi takat sampai stesen Bangi jek..nak kene naik tangga lagi..tunggu kat platform seberang sana...gua xde hal..tapi ade makcik-makcik yang baya mak gua...yang lutut dah mula rasa panik kalo naik tangga...gua kesian beb..

lu orang tau la...kalo dah namenye komuter...tak penah nak tepati masa...janji komuter equal to janji Melayu...kira pertahankan budaya melayu la nih...ye dak??45 minit jugak gua buang masa tengok orang lari-lari kejor komuter arah Rawang kat platform seberang sana...

ketika di hentian Serdang

gua naik koc wanita...sebab gua rasa dan kalo gua tak silap...gua ni seorang wanita..tapi gua nak tau...sejak bila wanita buleh berjanggut dan bermisai??jenis makhluk yang berjanggut dan bermisai yang tak tau malu...camtuh la...nak jugak masuk ke koc wanita...gua malas nak marah-marah lagi...gua amik masa yang ada untuk pejamkan mata seketika...

sampai jek kat hentian seremban...gua terus jalan kaki ke terminal one pulak...kali ni gua target nak naik bas pulak ke Bahau...along gua pesan naik bas cityliner....gua memang nampak banyak bas cityliner tapi satu pon xde yang nak ke Bahau...yang gua nampak bas yang nama UnitedBus..nak terbarai gua tengok kondisi bas tuh...gua tengok ade 2 orang pompuan baya-baya gua dalam bas tuh...gua naik...gua bayar tiket...harga RM6.50..gua portkan diri dekat sit yang betol-betol ngadap pintu belah belakang bas...

lepas 5 minit gua nampak drebar bas dah masuk gear reverse...ok..gua dah riang..bas dah nak gerak ke Bahau dah nih...
mati-mati gua ingat bas ni direct ke Pilah then direct ke Bahau...walhal bas ni rupenye bas loceng...arghhhh...makin lambat ah gua nak sampai...nak menyesal pon dah tak guna...gua duduk jek diam-diam nikmati alam...sempat gua snap gambor untuk korang...

tembak dari port gua duduk

sit penumpang...sakit pinggang gua...
ketika melalui jalan naik bukit..pintu bas dibuka..ekon ditutup..semput la tuh~
sambil menikmati angin kuat dari pintu bas...gua kunyah roti ikan bilis..

sampai Bahau dalam kol 12 tengah ari waktu tempatan...perut gua cemas mintak makan..paling kurang nak makan nasik ayam Gemas...along gua ada kuasa baca isi hati gua gamaknye..gua dapat makan nasik ayam Gemas untuk lunch...abis makan..kitorg terus lincah menuju ke sepital segamat..

dalam 1.30 petang...kami selamat sampai di sepital segamat..memang ngam-ngam...waktu abis melawat pukul 2 petang..so sempat la naik wad jap tengok nenek gua...gua tengok makcik-makcik...pakcik-pakcik..sepupu-sepapat gua sume dah datang berkumpul...

abis jek waktu melawat...gua amik alih jaga nenek gua...kesian gua tengok makcik-makcik, pakcik-pakcik gua....nak bukak mata pon terseksa semacam...sebab memang nenek gua dah tenat sangat malam tadi..doktor suruh sume ahli family berkumpul kat wad tuh..Alhamdulillah...nenek gua dah sedarkan diri petang gua sampai tuh dan doktor kata dah makin elok...nenek gua sedar tapi meracau yang bukan-bukan..nenek gua ingat die kat umah agaknye (pekan air panas,labis)..die suh gua bawak die pegi klinik...dengan cara paling lembut gua terang..nenek...nenek dah kat sepital nih ah...kemudian nenek gua angguk...tanda paham..


tiba-tiba...


"Nenek nak minum air plus..."


air plus equal to air 100 plus...air untuk para penyukan tuh..

gua kaget...setitik air plus pon xde nih..botol pon gua tak nampak..


gua capai 3230, gua call along gua..


"Long, nenek mintak air 100 plus"..


kemudian mak Uteh gua datang bawak 100 plus...gua tuang sikit dalam cawan...gua sedut sikit..bukan gua minum...gua sedut guna picagari...nak bagi nenek gua minum...guna picagari jek gua rasa jalan paling mudah nak bagi nenek gua minum...


dapat minum 100 plus...nenek gua angguk-angguk kepala...senyum kat gua...kata sedap...pergh...hampir menitis air mata gua beb...gua tahan...control macho depan mak uteh gua...kemudian mak uteh gua turun jap..


tiba-tiba...

nenek gua mintak bubur pulak...lapor katanye...yelah...dari semalam tak makan..


gua capai 3230 lagi..


"Long, nenek nak bubur"...


merata sepupu ngan along gua pegi cari bubur...tapi sume kedai yang dekat sepital jual nasik...nenek gua dah nak merajuk..

"cucu nenek ramai...sorang pon xnak antorkan nenek bubur"..nenek gua majuk..

mak uteh gua dah naik balik..gua mintak diri turun jap..gua jumpe sepupu gua kat bawah..gua ajak pegi mcDonald..bubur ayam mcD pon buleh la..daripada takde..sebelum tuh gua dah interview doktor kat situ..nenek gua buleh diberi makan bubur ke tak..doktor tu angguk...


nenek gua bukan nak makan sangat pon...die teringin jek agaknya..2 3 suap jek yang nenek gua makan..kemudian sambung meracau bukan-bukan lagi...then,gua deal ngan mak uteh gua..gua nak jaga nenek malam nih..mak uteh gua setuju..gua dengan mak uteh jaga nenek secara berduet malam nih...

masa orang ramai datang ke wad melawat nenek gua...gua turun...rehat jap kat surau...dari pagi gua naik turun komuter...naik jejantas,turun jejantas....naik bas, turun bas...letih badan gua beb..gua tengok kat surau dah macam umah nenek gua pon ade...sume sedara gua..xde org lain...gua solat...mandi...makan...pas maghrib gua naik wad..

gua dah prepare mental dan fizikal..mak uteh gua belum sampai lagi..dalam kol 9 lebih baru mak uteh gua datang..bawak bekal...bekal untuk nenek gua...bubur nasik dan kubis masak lemak..nenek gua makan banyak jugak..tapi masih meracau dan taknak tido..


sampai pukul 6.30 pagi hari Sabtu gua tak boleh tido...nenek gua buat gaya ala-ala protes pon ade malam tuh...nak cabut water drip,nak bangun pegi bilik air walhal dah pasang tiub untuk buang air,marah-marah nurse kata apehal datang umah dia malam-malam..dan macam-macam lagi...


Antaranye:


"Ko pegi tengok kat peti ais...amik ubat nenek"..


"Dalam peti ais ade ikan...g goreng...tanak nasik..makan ramai-ramai"..


"Pegi mintak cik Bidin (pakcik gua) kau RM5, pegi beli nasik lemak 3 bungkus" -
pada pukul 2 pagi

"Pinjam Rm30, nenek nak buat bayar doktor...nenek lupa bawak duit"


banyak lagi la...sampai gua tak terjawab...nak explain pon payah..

memang menguji kesabaran...


jam 6.30 pagi Sabtu, makcik gua yang lain datang kata nak gantikan gua...gua pegi surau,solat subuh dan tido sepuasnya...
dalam masa 24 jam hari jumaat 6.20 pagi (waktu gua bangun) hingga ke 6.20 pagi hari sabtu..gua rase gua sempat tido dalam 2 jam jek...dalam komuter dan dalam bas la.. sekarang gua sedar....24 jam tuh memang panjang...dan macam-macam perkara buleh dibuat... tapi kalo gua tido 2 jam jeklah hari-hari...hehehe..


p/s:korang doakan nenek gua cepat sehat ya.....

No comments: