Saturday, June 5, 2010

Ber"Bandung" - part 1

arini baru sempat nak bercerite pasal ke Bandung arituh..
ala...yg aku post dulu tuh ah..haaa?tak hengat?
click sini untuk maklumat lanjut...

ok..kami sampai ke Jakarta pada pukul 6.45 waktu Jakarta..
di sane lambat 1 jam dari waktu malaysia..maka..suasananya
ala-ala pukul 7.45 waktu Malaysia..

oooo..Jakarta itu sangat la bahang tempatnya...(kata mereka)

memang benar ya kawan-kawan..punye la bahang..xde angin lalu..
angin sepoi-sepoi atau angin kus kus pon xde jugaks..

berpeluh macam baru lepas lari marathon 10 km ulang alik..
keluar je dari pintu airport tuh..hidung aku dah kembang kempis..
paru-paru dah meronta ronta..punyelah ramai perokok tegar..
aissssshhhh...sabor je la kan..rase macam nk sembur gune fire
extinguisher kat muka sorang-sorang tu...adeih~

kami menaiki dua buah bas untuk teruskan destinasi ke Bandung..
anggaran waktu sampai di sane adelah pasa pukul 11 malam..
kami naik bas lebih kurang dalam pukul 7.45 gituh..

kemudian teruskan perjalanan...aku naik bas shuttle (untuk MAS)..
sedikit kecil ukurannya dari bas satu lagi..bas ekspress yang biase tuh (untuk KLM)..
kami di perkenalkan dengan Pak Ami (tour guide)...
Beliau juga memperkenalkan ahli-ahli pasukan beliau..
pak supir dan pembantunye (aku mmg ssh igt name orang)..

ooo..makan malam kami adelah di pertengahan jalan antara Jakarta dan Bandung ye..

malas cite pasal makan malam tuh..
cite pasal perjalanan yang "menghiburkan" ni dulu...

tapi sebelom tuh..aku nk bgtau korang..
menurut Pak Ami~aku dengar bebelan beliau dari awal
naik bas menceritakan tentang sejarah nama Jakarta...

menurut beliau..Jakarta ini banyak kali bertukar nama
sebelum nama Jakarta di ambil secara rasmi..

  • Abad ke-14 bernama Sunda Kelapa sebagai pelabuhan Kerajaan Pajajaran.
  • 22 Juni 1527 oleh Fatahilah, diganti nama menjadi Jayakarta (tanggal tersebut ditetapkan sebagai hari jadi kota Jakarta keputusan DPR kota sementara No. 6/D/K/1956).
  • 4 Maret 1621 oleh Belanda untuk pertama kali bentuk pemerintah kota bernama Stad Batavia.
  • 1 April 1905 berubah nama menjadi 'Gemeente Batavia'.
  • 8 Januari 1935 berubah nama menjadi Stad Gemeente Batavia.
  • 8 Agustus 1942 oleh Jepang diubah namanya menjadi Jakarta Toko Betsu Shi.
  • September 1945 pemerintah kota Jakarta diberi nama Pemerintah Nasional Kota Jakarta.
  • 20 Februari 1950 dalam masa Pemerintahan. Pre Federal berubah nama menjadi Stad Gemeente Batavia.
  • 24 Maret 1950 diganti menjadi Kota Praj'a Jakarta.
  • 18 Januari 1958 kedudukan Jakarta sebagai Daerah swatantra dinamakan Kota Praja Djakarta Raya.
  • Tahun 1961 dengan PP No. 2 tahun 1961 jo UU No. 2 PNPS 1961 dibentuk Pemerintah Daerah Khusus Ibukota Jakarta Raya.
  • 31 Agustus 1964 dengan UU No. 10 tahun 1964 dinyatakan Daerah Khusus Ibukota Jakarta Raya tetap sebagai Ibukota Negara Republik Indonesia dengan nama Jakarta.
sumber dari sini..sangat terror la aku kalo aku tau sume nih..hehe

ok..skrg aku nk cite apsal aku cakap perjalanan yang "menghiburkan"..

ketika dalam perjalanan..selepas Pak Ami selesai dengan kesah sejarahnya..
beliau memasang vcd karaoke..lagu-lagu Indonesia ya..nasib baik yg fofular..
bukan lagu tersebut menjadi masalah aku..tapi speakernya btol-btol
di bawah tapak kaki aku...sedikit sebanyak jantung aku berentak seirama
dengan lagu tersebut (bassnya maximum kot)..oh ya..
ditambah lagi perut yang kosong..dan kepala yang senget sakit..
lebih "menghiburkan" lagi..irama yang datang dari perut aku..hehehe

tup..tup..aku terlena juga dengan irama lagu-lagu tuh..
dalam pukul 11 malam (12 malam waktu Malaysia)..
baru perut ni dapat diisi..penangan jem tadilah...
lupe nak bgtau..kat highway itu jem..macam balik raye..

aku enggak bisa makan..adeih..mungkin mood utk aku makan dah lari
kembali ke Malaysia..yang ade hanya mood untuk tido..tido lagi
penting di saat saat begini..huhu..

tp aku makan sedikit la..untuk alas perut..
kang kalo sakit..sape nk jawab?
xnaklah susahkan orang lain..~ewah..gile poyo..

ok..dipendekkan cerita..sampai hotel pada pukul 1.30 pagi..
hotel ini diberi name Hotel Kedaton..
ade sedikit gambar untuk tontonan..sile-sile..

oh..ya..aku belajar beberapa perkataan baru dari Pak Ami:

SII = Selingkuh Itu Indah

Jabelai = jarang dibelai

Rusun = rumah susun

A-be-ge = anak baru gede

byk lagi sebenanye...tapi cukup lah 4 ni aku kongsikan..hehe

p/s: tilam hotel mmg sangat empuk..punyelah susah nak bangun..

No comments: